Najextrémnejšie vesmírne výbuchy a havárie roku 2022

Vesmírne výbuchy nie sú koniec. Často sú začiatkom.

Výbuchy masívnych hviezd napríklad rozšírili základné prvky po celom vesmíre. To zahŕňa železo, ktoré pomáha našim bunkám prenášať krv, a kyslík, ktorý dýchame. Samotné prudké výbuchy vytvárajú ťažšie prvky. Aj vy ste z hviezd. A keď hviezdy vybuchnú, môžu vytvoriť kolosálne oblasti plynu a prachu, nazývané hmloviny, kde sa v rozvírených oblakoch môžu tvoriť odrody nových hviezd.

V roku 2022 astronómovia zaznamenali vo vesmíre množstvo násilných výbuchov a havárií – vrátane jedného, ktorý zámerne vytvorili ľudia. Nižšie sú uvedené obzvlášť významné udalosti v našej slnečnej sústave a mimo nej.

Masívna, explodujúca hviezda

Umelcova predstava gama záblesku z explodujúcej hviezdy.

9. októbra astronómovia pozorovali mimoriadne kolosálny boom. Observatórium NASA Swift Observatory, ktoré je špeciálne navrhnuté na zisťovanie najsilnejších známych výbuchov v dnešnom vesmíre – nazývaných gama záblesky – zaznamenalo mimoriadne silný takýto výbuch. Niečo veľmi silné musí produkovať tieto prúdy energie, ktoré cestujú vesmírom, a vedci tvrdia, že sú spôsobené kolapsom a výbuchom obrovských hviezd, udalosti nazývané supernovy.

Aby sa hviezda stala supernovou, musí byť dosť masívna – najmenej osemkrát väčšia ako Slnko. Aby však supernova vyprodukovala najsilnejší typ záblesku gama, hviezda musí byť približne 30 až 40-krát väčšia ako Slnko. Táto nová výkonná detekcia, taká vzácna, že niečo takého rozsahu budeme pravdepodobne pozorovať len raz za desaťročie, pochádza z takej mocnej hviezdy.

„Je to veľmi jedinečná udalosť,“ povedala pre Mashable Yvette Cendes, astronómka a postdoktorandka z Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics.

Dôležité je, že sa nemusíte báť. Tento úžasný výbuch sa odohral v galaxii vzdialenej 2 miliardy svetelných rokov. V takej vzdialenosti pre nás jeho energia, ktorá putuje a šíri vesmírom celé veky, nepredstavuje žiadne nebezpečenstvo. Môžeme to však ľahko zistiť pomocou satelitov.

"Je to ekvivalent k získaniu sedadiel v prvom rade na ohňostroji," vysvetlil Cendes.

Celý príbeh si môžete prečítať na Mashable.

Obrovský, záhadný výbuch zaznamenaný v hlbokom vesmíre

Umelcova predstava o následkoch výbuchu kilonov v hlbokom vesmíre.

Vedci nedávno spozorovali obrovský výbuch asi 130 miliónov svetelných rokov od Zeme. Predtým tu zaznamenali kolosálnu zrážku zo známeho spojenia dvoch neutrónových hviezd – zrútených hviezd, ktoré sú možno najhustejšími objektmi vo vesmíre. Ale táto dramatická udalosť, ktorá vyvolala silný prúd energie, začala miznúť. Asi o tri a pol roka neskôr niečo iné, niečo nové , vytvorilo ďalší zvláštny výbuch alebo uvoľnenie energie.

"Teraz sa deje niečo iné," povedal pre Mashable Edo Berger, profesor astronómie na Harvardskej univerzite a jeden z vedcov, ktorí zachytili túto novú kozmickú udalosť.

Výbuch energie, ktorý zachytilo röntgenové observatórium NASA Chandra (ktoré deteguje emisie z extrémne horúcich miest vo vesmíre), bol intenzívny. Astronómovia to prirovnávajú k zvukovému tresku , ktorý vznikne, keď uháňajúce lietadlo prelomí zvukovú bariéru.

V novom výskume publikovanom v The Astrophysical Journal Letters astronómovia navrhujú dva možné scenáre, ktoré by mohli vysvetliť túto udalosť, pričom ani jeden z nich nebol nikdy predtým pozorovaný, vysvetlil Aprajita Hajela, astronóm, ktorý viedol výskum. Hajela je doktorandom na Katedre fyziky a astronómie na Northwestern University.

"Kilonova žiara": Čo? Pri vysvetlení, ktoré sa v súčasnosti považuje za najpravdepodobnejšie, keď sa dve neutrónové hviezdy (telesá tak neuveriteľne husté, že čajová lyžička neutrónovej hviezdy váži okolo obrovskej 1 miliardy ton) zrazili, vytvorili extrémne jasný výbuch nazývaný kilonova. Kilonovy môžu byť veľmi dôležité pre vesmír a naše životy: Astronómovia majú podozrenie, že pri týchto výbuchoch sú kované dôležité prvky a kovy, ako je zlato a platina. "Je to jedno z navrhovaných prevládajúcich miest pre ťažšie prvky vo vesmíre," vysvetlil Hajela.

Ale po tejto obrovskej explózii kilonov astronómovia navrhujú, aby sa trosky rozšírili do vesmíru a vytvorili rázovú vlnu alebo výbuch. Výbuch zohrial všetko okolo, ako sú plyny alebo hviezdny prach. Toto je kilonova žiara alebo dosvit, ktorý môžeme zaznamenať zo vzdialenosti miliónov svetelných rokov.

Čierna diera: Ďalšou možnosťou je dramatické zlúčenie neutrónových hviezd vytvorilo čiernu dieru – „objekt s gravitačnou silou takou silnou, že z neho nemôže uniknúť nič, dokonca ani svetlo,“ vysvetľuje NASA – a teraz hmota z kolízie padá do čierna diera. Keď trosky padajú dovnútra, uvoľňujú množstvo energie, keď sa špirálovito otáčajú okolo silného tmavého objektu. To by mohol byť zdroj tejto novo zistenej energie zo vzdialeného vesmíru.

Celý príbeh si môžete prečítať na Mashable.

Ohromení vedci prvýkrát sledovali výbuch obrovskej hviezdy

Vybuchnutá hviezda Tycho, nazývaná Tycho Supernova.

Až donedávna astronómovia nikdy neboli priamo svedkami výbuchu masívnej starnúcej hviezdy. Ale v roku 2020 astronómovia na vrchole hory na Maui použili výkonný ďalekohľad na detekciu nezvyčajne aktívneho červeného supergianta, oveľa vzdialenejšieho ako Betelgeuse (vo vzdialenosti asi 120 miliónov svetelných rokov). Pozorne to sledovali 130 dní a poskytli si tak neoceniteľný pohľad na veľké finále. Výsledný hviezdny výbuch sa nazýva „supernova 2020tlf“.

"V skutočnosti sme videli hviezdu prudko vybuchnúť," povedala pre Mashable Wynn Jacobson-Galán, astronómka z Kalifornskej univerzity v Berkeley, ktorá viedla výskum. "Bolo to niečo, čo sme chceli nájsť."

Výskum bol uverejnený tento rok v časopise The Astrophysical Journal .

K výbuchu tejto hviezdy došlo ďaleko za našou Mliečnou dráhou v galaxii NGC 5731, takže neexistujú žiadne zábery „z blízka“. (Akékoľvek hviezdy ďaleko za našou galaxiou sa zvyčajne javia ako bodky videné našimi ďalekohľadmi.) Ale astronómovia, ktorí vycítili, že explózia sa blíži, použili špecializované zobrazovacie zariadenie na observatóriu WM Keck, na vrchole vysokej Mauna Kea na Havaji, aby pozorovali klimatický „silný záblesk“ a intenzívne uvoľňovanie energie.

Výbuch bol nápadný, dokonca aj vo vzdialenej galaxii plnej žiarivých hviezd. „Na zažiarenie všetkých ostatných hviezd v galaxii stačí jedna supernova,“ vysvetlil Jacobson-Galán.

Celý príbeh si môžete prečítať na Mashable.

Bum! NASA narazila do asteroidu a haváriu nafilmovala

skalnatý asteroid Dimorphos

Misia NASA presunúť asteroid bola veľkým úspechom.

Toto úsilie, nazývané Double Asteroid Redirection Test, alebo DART, bolo vôbec prvým pokusom ľudstva cielene postrčiť kozmický objekt. Skalnatý cieľ, Dimorphos, nie je hrozbou pre Zem, ale misia bola experimentom, ktorý mal zistiť, ako by civilizácia mohla zmeniť dráhu hrozivého asteroidu , ak by sa človek niekedy dostal do kolízie s našou planétou.

Cieľom nebolo zničiť Dimorphos, ktorý bol v čase dopadu asi 6,8 milióna míľ od Zeme. Zámerom bolo skôr len tak rozbiť asteroid veľkosti štadióna kozmickou loďou veľkosti predajného automatu. Vedci mierne šťuchli do asteroidu, čím nakoniec preukázali schopnosť zmeniť trajektóriu asteroidu.

Náraz, ktorý vymrštil do vesmíru asi 2 milióny ton kameňa, vytvoril chvost dlhý desiatky tisíc kilometrov. Rozhodujúce je, že náraz výrazne spomalil obežnú dráhu Dimorphosu okolo jeho materského asteroidu Didymos, čo dokazuje, že experiment fungoval.

„To, čo sa môžeme naučiť z misie DART, je súčasťou [...] zastrešujúcej práce NASA na pochopení asteroidov a iných malých telies v našej slnečnej sústave,“ uviedol vo vyhlásení Tom Statler, programový vedec pre DART v NASA. "Náraz na asteroid bol len začiatok. Teraz používame pozorovania na štúdium toho, z čoho sú tieto telesá vyrobené a ako vznikli - a tiež ako brániť našu planétu, ak by sa k nám niekedy dostal asteroid."

Celý príbeh si môžete prečítať na Mashable.

Raketa narazila do Mesiaca. NASA dostala obrázok.

Raketový zosilňovač dopadol na Mesiac 4. marca a zanechal na mesačnom povrchu kráter.

Mesiac má zvláštny, nový kráter. Ale toto nie je prirodzené.

Lunar Reconnaissance Orbiter od NASA, ktorý začal s mapovaním Mesiaca v roku 2009, si všimol miesto dopadu nedávnej havárie rakety na odvrátenej strane Mesiaca, ku ktorej došlo začiatkom marca. Vesmírna agentúra zverejnila snímky výbušného dopadu v júni, ktorý v skutočnosti viedol k dvojitému kráteru: 19,5-yardovému kráteru, ktorý sa prekrýva s 17,5-yardovým kráterom.

Astronómovia očakávali, že na Mesiac narazí svojvoľný raketový zosilňovač, čo je prvý známy prípad, keď vesmírny odpad neúmyselne zasiahne náš prirodzený satelit. Čo však NASA nečakala, bol dvojitý kráter.

"Dvojitý kráter bol neočakávaný a môže naznačovať, že telo rakety malo na oboch koncoch veľké hmoty," napísala NASA v popise snímky. "Vyhorená raketa má zvyčajne hmotu sústredenú na konci motora; zvyšok raketového stupňa pozostáva hlavne z prázdnej palivovej nádrže. Keďže pôvod tela rakety zostáva neistý, dvojitá povaha krátera môže naznačovať jeho identitu."

Celý príbeh si môžete prečítať na Mashable.

Na Mars zasiahol kolosálny meteorit. Potom NASA urobila ešte väčší objav.

Veľký kráter na Marse vytvorený dopadom meteoroidu.

Mars Reconnaissance Orbiter od NASA, ktorý sa pohyboval okolo červenej púštnej planéty už desaťročie a pol, vytvoril tento rok úžasný marťanský obrázok: Ide o nový kráter s priemerom takmer 500 stôp a hĺbkou asi 70 stôp.

"Je bezprecedentné nájsť nový dopad takejto veľkosti," uviedla vo vyhlásení Ingrid Daubar z Brown University, ktorá vedie pracovnú skupinu NASA InSight Impact Science Working Group. "Je to vzrušujúci moment v geologickej histórii a my sme toho svedkami."

Geologický detektív InSight lander NASA, ktorý deteguje otrasy, zachytil túto udalosť koncom roka 2021. Potom snímka z roku 2022 odhalila cenné zdroje ukryté v marťanskom podpovrchu. Ako uviedol Elisha Sauers z Mashable:

Čo však vedcov vzrušilo možno rovnako alebo viac ako zaznamenaná seizmická aktivita, je to, čo meteor odhalil, keď narazil na Mars – obrovské kusy ľadu veľkosti balvanov vyvrhnuté z krátera. V tejto oblasti, najteplejšej časti planéty, sa doteraz podzemný ľad nenašiel.

"Je to skutočne vzrušujúci výsledok," povedala Lori Glazeová, riaditeľka planetárnej vedy NASA, počas tlačovej konferencie. "Samozrejme, vieme, že blízko pólov na Marse je vodný ľad. Ale pri plánovaní budúceho ľudského prieskumu Marsu by sme chceli pristáť astronautov čo najbližšie k rovníku a mať prístup k ľadu na týchto miestach." nižších zemepisných šírkach, že ľad môže byť premenený na vodu, kyslík alebo vodík. To by mohlo byť naozaj užitočné."

Podobné články